22 September 2011

Membaca Bukan Hobi Pilihan Anak Muda Zaman Ini

"Ali, apa hobi kamu?"

"Hobi saya ialah membaca, cikgu."

Itulah dialog yang kita selalu dengar di dalam kelas bila seorang cikgu bertanyakan pada muridnya tentang hobi masing-masing.

Tapi, itu masa zaman dulu-dulu. Paling baru pun, zaman 90-an. Sekarang?

"Sekarang ni hobi budak-budak pelik-pelik la. Yang baru ni... Apa bende namanya.... Sha... Ha! Shuffle!"

Itulah antara dialog seorang cikgu kepada kawannya semasa makan di gerai Lina Dollah..Yang aku curi-curi dengar.

Aku rasa berapa kerat sangat la Rakyat Malaysia (terutamanya Melayu) yang ada hobi membaca. Membaca kini bagaikan satu hobi yang kuno. "Dah tak cool" kata budak-budak baru nak Up.

Memang amat jarang sekali kita melihat budak-budak zaman sekarang suka membaca. Jangankan bahan bacaan berilmiah, komik pun mereka jarang-jarang baca.

"Buat apa nak beli komik Naruto. Kan anime dia keluar tv. Tak pun, beli je DVD cetak rompak je...."

Memang tahap malas habis.

Budak-budak zaman sekarang lebih cenderung dengan hobi zaman baru. Main PS2 atau X-Box 360 adalah satu kemestian. Asyik masyuk bermain game lagi-lagi bila main game yang susah nak ditamatkan missionnya. Mahu 3-4 jam mengadap TV sampai mak-bapak menjerit-jerit, baru tahu nak tutup TV.

Dan yang paling baru sekali dan yang paling nyata sekali ialah komputer dan internet. Lagi setelah kemunculan Facebook. Facebook bagaikan satu virus yang merebak dengan laju. Orang yang tak pernah mempunyai akaun Friendster dan Myspace pun boleh terjebak dengan Facebook.

Bukan setakat Facebook, pelbagai lagi benda-benda yang menarik berada di alam maya sehingga menyebabkan budak-budak zaman sekarang jarang membaca..Youtube,..online game dan pelbagai lagi website yang boleh layari..

Sebenarnya kita boleh membaca juga di dalam internet. Pergi sahaja ke laman web wikipedia, dan kemudian taip apa sahaja yang kamu ingin tahu dibahagian search, dan kamu boleh baca semuanya. Malahan, bahagian sejarah Malaysia dalam wikipedia ialah lebih baik dan banyak isinya jika dibandingkan dengan buku teks yang kamu belajar di sekolah tu.

Tapi mungkin salah satu sebab kenapa budak-budak zaman sekarang tidak berapa gemar membaca ialah kerana harga buku yang agak mahal.

Kalau kita lihat, harga buku sekarang memang agak mahal. Menurut pengeluar buku, harga kertas agak mahal sekarang. Aku masih ingat lagi harga komik yang berasal dari Hong Kong dahulu hanya berharga RM 1.80 tetapi kini telah melambung menjadi RM 3.50.

Selain itu, harga buku import juga agak mahal. Jika dilihat buku kecil (saiz seperti novel) buatan Malaysia setebal 200-300 muka surat berharga sekitar RM 20.00 sehingga RM 30.00.

Tetapi, buku import yang mempunyai saiz dan ketebalan yang sama dengan buku keluaran tempatan boleh mencapai harga RM 50.00 sehingga RM 70.00.

Kalau buku tersebut berbentuk autobiografi pula, harga boleh mencecah RM 100.00 sehingga RM 120.00. Kalau buku hard cover? Boleh mencecah RM 200.00.

Ada juga beberapa kali aku cuba membeli beberapa buku hasil karangan tokoh-tokoh pemimpin luar negara. Tapi bila aku mencapai buku mengenai Barack Obama dan melihat harganya RM250.00, dengan sepantas kilat aku memberhentikan niat aku.

Kalau dilihat harga asal buku tersebut, tidaklah mahal sangat. US Dolar 15.00 sahaja. Bila sampai di Malaysia dan dikenakan cukai barangan impot, terus harga buku tersebut boleh melambung mencecah RM 80.00.

Dengan tahap pendapatan rakyat Malaysia yang sedikit, adalah mustahil rakyat Malaysia mampu membelanjakan RM 80.00 hanya semata-mata untuk membeli buku. Mungkin inilah antara sebab kenapa rakyat Malaysia kurang berminat untuk membaca.

Cukai kereta buggy untuk kelab golf boleh dikecualikan, cukai perabot import boleh dikurangkan, cukai kereta mewah boleh dikurangkan... Tak kan cukai buku import tak boleh kurangkan ya? Harap pihak berkuasa boleh membantu dalam hal ni. Kalau tak, iklan membaca dalam LRT hanya akan menjadi satu mimpi yang tak kan berlaku.

"kau tak tahu..Sekarang ni nasry.. budak-budak ingat membaca ni untuk budak-budak nerd je."

Salah satu pendapat kawan aku. Membaca hanyalah dari golongan nerd/geek atau ulat buku. Golongan yang dianggap tidak cool, anti sosial dan pakai cermin mata berbingkai hitam yang tebal.

Tidak dinafikan budak-budak zaman sekarang lebih mengejar populariti dan coolness dalam gaya hidup mereka. Mereka perlu nampak cool di sekolah atau kolej. Seolah-olah budaya sekolah menengah gaya Amerika telah meresap di Malaysia. Golongan Perempuan Hot, Perempuan Gedik, Golongan Lelaki Jock, lelaki tampan bermuka jambu, lelaki metroseksual dan lain-lain.

Membaca akan menjatuhkan maruah mereka ke tahap golongan nerd/geek. Kalau dalam cerita Glee, golongan ini biasanya akan disimbah dengan slushy. Tapi mereka lupa yang golongan geek/nerd yang berpeluang menyertai rancangan Beauty and The Geek. Damn! Kenapa rancangan ini tidak wujud di Malaysia, kalau tidak memang aku dah beratur untuk ujibakat.

Jadi tanamkan sedikit minat untuk membaca. Tidak kira buku yang tebal atau nipis. Tapi sekurang-kurangnya tanamkan semangat untuk membaca. Sekurang-kurangnya 2-3 buku dalam setahun. Majalah gosip sampah seperti Mangga tidak boleh dianggap sebagai membaca.

Membaca bagi aku penting...Kerana kekurangan membaca boleh menyebabkan rakyat Malaysia kurang produktif berbanding rakyat negara lain...pendek kata banyak yang kita tak sedar dan tak tahu kerana kurang membaca...so kawan-kawan..marilah kita sama-sama tanamkan sikap membaca...

No comments:

Post a Comment

caci..maki..kata perangsang...